Bildet mitt
Jeg heter Monica, og bor i Oslo (kommer opprinnelig fra Østfold). Jeg bor sammen med mine to menn og alle hybelkaninene våre. Er en blid og glad jente. Litt gal innimellom, men hvem er ikke det!

lørdag 10. april 2010

Ny tittel


I tillegg til tittel som mamma, kone, søster, svigerdatter, svigerinne, kusine osv osv kan jeg om ca 5 mnd smykke meg med tittelen Tante.

Det har seg nemlig sånn at min kjære lillesøster venter en liten gutt, og han er hjertelig velkommen til familien. Det blir nok stas for alle med en liten baby i familien igjen. Gleder meg til å ta fatt på oppgaven som følger med tittelen tante.

Men hvilke oppgaver følger egentlig med tittelen som tante? Tittelen mor fikk jeg for snart 6år siden, og det å være mor innebærer masse ansvar og plikter ovenfor barnet. Det å være mor er komplisert og krever mye omtanke, innsats og masse kjærlighet. Om man tror at det å være mor er komplisert er det å være tante like komplisert.

Tantes oppgaver:
Med små barn er oppgavene enkle, men oppgavene vokser med barnet. Oppgavene når tantebarnet er liten begrenser seg til bleieskift, barnepass noen timer hvor mor gjerne har matet og lagt barnet på forhånd, og at de lekene tante gir er flest og best. Tante er den som alltid skal synes synd på barnet og plukke opp med engang barnet sutrer og synes veldig synd på seg selv. Så langt høres oppgavene lette og enkle ut, og jeg tror at jeg skal fikse disse lett.

Fra trassalderen og frem til skolestart er tante den som skal være kulest å leke med, hun skal aldri kjefte, og hun skal passe på at barnet aldri gjør noe galt som barnet senere kan få kjeft for. Lekene fra tante skal fremdeles være flest og best, men nå skal de koste litt mer og lage masse høye lyder. Det er viktig at tante er delaktig i bruken av høylytte leker for det forekommer sjeldent hjemme.

Når barnet har nådd skolealder gjelder samme regle for tante som for mor: nuss og kos er forbudt. Det er det bare å ta innover seg med engang. Tantes viktigste oppgave i denne tiden er å aldri si kjipe eller "gammeldagse" ting slik mammaer gjør. Lekene blir stadig flere og dyrere.

I ungdomstiden er tante alltid en som er helt oppdatert på hva ungdommer liker å drive med og hvilke klesmerker som gjelder slik at hun kan ta med barnet på shopping i de klesbutikkene mammaene som regler går rett forbi. Tante er den som er flinkest til å fire litt på innetider og generelle kjipe regler mammaene har funnet på. Leker har nå blitt byttet ut med klær, sminke og tv-spill.

I tiden fram mot myndighetsalderen er tante den som lar barnet ha fester hjemme hos seg hvor vennene ikke må være ute innen klokken 23, og hvor det er lov å smake på litt alkohol uten at mammaene vet om det. En god tante i denne perioden er den som stiller seg selv og sin bil til disposisjon når det gjelder øvelseskjøring. Tante bør også kunne stille opp som privatsjåfør på lik linje med mammaene. Leker er i denne perioden byttet ut med penger, som tante stikker til barnet rett som det er.

Hvis man tar disse oppgavene alvorlig fram til barnet blir 18 år er det store muligheter for at man i tillegg til tittelen "tante" kan tilføye "verdens beste" foran.

Så jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene og utfordringene som tante i de neste 18 årene, og satser sterkt på å oppnå tittelen som "Verdens Beste Tante".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar